CLA kupé, CLA Shooting Brake a GLA: Tri nové hybridné modely vozidiel dobíjateľných zo siete dopĺňajú rodinu kompaktov

Pod označením EQ Power divízia Mercedes‑Benz Cars neustále rozširuje svoju ponuku hybridných vozidiel dobíjateľných zo siete. S modelom CLA 250 e kupé (kombinovaná spotreba paliva 1,5-1,4 l/100 km, kombinované emisie CO2 35-31 g/km, kombinovaná spotreba elektriny 15,1-15,0 kWh/100 km)[1], CLA 250 e Shooting Brake (kombinovaná spotreba paliva 1,6-1,4 l/100 km, kombinované emisie CO2 37-33 g/km, kombinovaná spotreba elektriny 15,5-14,8 kWh/100 km)[1] a GLA 250 e (kombinovaná spotreba paliva 1,8-1,6 l/100 km, kombinované emisie CO2 42-38 g/km, kombinovaná spotreba elektriny 16,1-15,5 kWh/100 km)[2] dopĺňa Mercedes-Benz modely EQ Power rodiny kompaktných vozidiel s hybridným pohonom tretej generácie. Začiatok predaja aj uvedenie nových modelov na trh sú naplánované na druhý polrok tohto roka.

V prípade kompaktných vozidiel s pohonom EQ Power je v popredí (elektrické) potešenie z jazdy a praktickosť pri každodennom používaní. Potvrdzujú to kľúčové vlastnosti modelov:

  • elektrický dojazd 71 – 79 km (NEDC)
  • elektrický výkon 75 kW
  • systémový výkon 160 kW
  • systémový krútiaci moment 450 Nm
  • systém nabíjania striedavým prúdom (AC) až do 7,4 kW
  • systém nabíjania jednosmerným prúdom (DC) až do 24 kW
  • takmer bez obmedzení batožinového priestoru.

Kompaktné vozidlá značky Mercedes-Benz majú motory zabudované naprieč. Pre dvojspojkovú prevodovku 8G-DCT bol vyvinutý kompaktný elektrický hnací agregát, ktorý je vyrobený podľa rovnakých technických zásad ako hnací agregát vo vozidlách s motorom uloženým pozdĺžne. Ide o synchrónny motor s permanentným budením ako vnútorný rotor. Stator je pevne integrovaný v skrini hnacej hlavy, v rotore elektromotora je umiestnená mokrá oddeľovacia spojka motora s nízkymi stratami. Chladenie statora a rotora v prípade potreby umožňuje bez problémov využívať špičkový a trvalý výkon elektromotora. 

Po prvýkrát prebieha vo vozidlách značky Mercedes-Benz štartovanie spaľovacieho motora výhradne prostredníctvom elektromotora. Hybridné kompaktné vozidlá totiž nemajú samostatný 12 voltový štartér.

Vysoký systémový výkon sa stará o skvelý pôžitok z jazdy

Výkon elektromotora je 75 kW. Spolu s 1,33 litrovým štvorvalcovým motorom dosahuje systémový výkon 160 kW (218 k) a systémový krútiaci moment 450 Nm. Vďaka elektromotoru je odozva na stlačenie plynového pedálu vo vozidlách mimoriadne spontánna a jazdné výkony sú pozoruhodné: model A 250 e (kombinovaná spotreba paliva 1,5-1,4 l/100 km, kombinované emisie CO2 34-33 g/km, spotreba elektriny 15,0-14,8 kWh/100 km) tak napríklad na šprint z 0 na 100 km/h potrebuje iba 6,6 sekundy, pričom jeho maximálna rýchlosť je 235 km/h.

Lítium-iónový vysokonapäťový akumulátor má celkovú kapacitou približne 15,6 kWh. Nové kompaktné modely možno nabíjať striedavým aj jednosmerným prúdom. Príslušná nabíjacia zásuvka sa nachádza na pravej bočnej strane vozidla. Vďaka tomu možno nabiť hybridné kompaktné vozidlá dobíjateľné zo siete z nabíjacej skrinky s výkonom 7,4 kW striedavým prúdom v priebehu 1 h 45 min z 10 – 100 percent SoC (Status of Charge, slovensky: stav nabitia). Pri nabíjaní jednosmerným prúdom sa výkonom 24 kW nabije vozidlo zo stavu nabitia 10 percent na 80 percent za približne 25 minút.

Akumulátory pochádzajú z nemeckej spoločnosti ACCUMOTIVE, ktorá je 100-percentnou dcérskou spoločnosťou Daimleru. Vysokovoltový akumulátor je chladený vodou a váži približne 150 kg.

Premyslené riešenie

Inovatívna výfuková sústava umožňuje mimoriadne premyslené riešenie: aby v porovnaní so sesterskými modelmi s motorizáciami bez hybridného pohonu došlo len k nepatrným obmedzeniam objemu batožinového priestoru, končí výfuk v strede, pod podlahou vozidla a koncový tlmič výfuku je integrovaný v stredovom tuneli. Vďaka tomu, že palivová nádrž je zabudovaná v oblasti zadnej nápravy, pod zadnými sedadlami je dodatočné miesto pre vysokonapäťový akumulátor.

Kompaktné vozidlá sú vybavené treťou generáciou hybridného pohonu dobíjateľného zo siete. Medzi ich funkcie patrí aj inteligentná prevádzková stratégia na báze trasy; ktorá okrem iného zohľadňuje údaje z navigácie, maximálnu povolenú rýchlosť alebo priebeh trasy. Prevádzková stratégia berie do úvahy celú naplánovanú trasu a snaží sa predvídať, kedy a na ktorých trasách je použitie elektrického jazdného režimu najzmysluplnejšie.

Zavedením MBUX (Používateľský zážitok Mercedes-Benz) sa režimy prevádzky všetkých hybridných modelov dobíjateľných zo siete (EQ Power) zmenili na jazdné programy. Vďaka tomu sú v každom hybridnom vozidle dobíjateľnom zo siete značky Mercedes-Benz k dispozícii nové jazdné programy, a to Elektrický a Úroveň nabitia. V prípade kompaktných vozidiel to platí od začiatku. V jazdnom programe Elektrický môžete zažiť maximálny elektrický výkon. Spaľovací motor sa zapne len vtedy, keď vodič stúpi prudko na plynový pedál a podradí dorazovým spínačom (Kickdown). Jazdný program Elektrický umožňuje zvoliť si intenzitu rekuperácie prostredníctvom radiacich páčok za volantom. Radiacimi páčkami za volantom možno zvoliť päť rôznych stupňov rekuperácie (DAUTO, D+, D, D- a D- -).

Okrem toho sú k dispozícii aj režimy Komfort, ECO a Šport. Vodič môže vďaka nim podľa potreby uprednostniť elektrické jazdenie, kombinovaným pohonom zdôrazniť dynamiku jazdy alebo uprednostniť jazdu s využitím spaľovacieho motora, aby si napríklad mohol ušetriť elektrický dojazd.

Dôležitým komfortným prvkom je predklimatizovanie vozidla pred naštartovaním, ktoré možno aktivovať pohodlne aj prostredníctvom chytrého telefónu. Pozoruhodná je tiež hmotnosť prívesu, ktorý môžu ťahať hybridy nižšej strednej triedy, pretože činí až 1 600 kg (brzdený príves).

Prehľad údajov


90 percent každodenných jázd možno prejsť výhradne elektricky

Pomocou bezplatnej aplikácie EQ Ready[7], ktorá je k dispozícii zdarma, zistil Mercedes-Benz, aké dlhé sú v priemere trasy záujemcov o elektrickú mobilitu. Výsledok ukazuje, že

  • 90 percent všetkých jázd kratších ako 50 kilometrov,
  • 96 percent všetkých jázd kratších ako 100 kilometrov,
  • 99 percent všetkých jázd kratších ako 400 kilometrov.

Rozsah priemernej vzdialenosti na trasu záujemcov sa na jednotlivých trhoch líši. V Hong Kongu činí o niečo viac ako osem kilometrov, pričom v Holandsku, kde sa zákazníci mimoriadne zaujímajú o elektromobilitu, činí priemerná dĺžka trasy viac ako 27 kilometrov. To znamená: 90 % každodenných jázd možno prejsť s aktuálnymi modelmi s hybridným pohonom dobíjateľným zo siete z dielne Mercedes-Benz výhradne elektricky.

[1]  Udané hodnoty sú zistené „hodnoty NEDC-CO2“ v zmysle čl. 2 bodu 1 vykonávacieho nariadenia (EÚ) 2017/1153. Hodnoty spotreby paliva boli vypočítané na základe týchto hodnôt. Dojazd a spotreba elektrického prúdu boli zistené na základe nariadenia 692/2008/ES. Ako vymeriavací základ podľa zákona o elektromobilite (EmoG) je smerodajná iná hodnota. Ako vymeriavací základ pre daň z motorových vozidiel môže byť smerodajná vyššia hodnota.

Ďalšie informácie o oficiálnej spotrebe paliva a oficiálnych špecifických emisiách CO₂ nových osobných motorových vozidiel sú uvedené v „Príručke o spotrebe paliva a emisiách CO₂ a spotrebe elektrického prúdu“ nových osobných motorových vozidiel, ktorú získate bezplatne na všetkých predajných miestach a na stránke www.dat.de spoločnosti Deutsche Automobil Treuhand GmbH.

[2]  Údaje o spotrebe paliva, spotrebe elektriny, dojazde a emisiách CO2 sú predbežné a boli zistené Technickou službou pre certifikačný postup v súlade so skúšobným postupom WLTP a korelované na hodnoty NEDC. Typové schválenie ES a potvrdenie o zhode s úradnými hodnotami ešte nie sú k dispozícii. Medzi uvedenými údajmi a úradnými hodnotami sa môžu vyskytnúť odchýlky.

[3]  Udané hodnoty sú zistené „hodnoty NEDC- CO2“ v zmysle čl. 2 bodu 1 vykonávacieho nariadenia (EÚ) 2017/1153. Hodnoty spotreby paliva boli vypočítané na základe týchto hodnôt. Dojazd a spotreba elektrického prúdu boli zistené na základe nariadenia 692/2008/ES. Ako vymeriavací základ podľa zákona o elektromobilite (EmoG) je smerodajná iná hodnota. Ako vymeriavací základ pre daň z motorových vozidiel môže byť určujúca vyššia hodnota.

[4]  elektronicky obmedzená

[5] AER kombinovaný. All-electrical range: čisto elektrický dojazd pri plne nabitých akumulátoroch, až kým sa prvýkrát nezapne spaľovací motor.

[6] Údaje o spotrebe paliva, spotrebe elektriny, dojazde a emisiách CO2 sú predbežné a boli zistené Technickou službou pre certifikačný postup v súlade so skúšobným postupom WLTP a korelované na hodnoty NEDC. Typové schválenie ES a potvrdenie o zhode s úradnými hodnotami ešte nie sú k dispozícii. Medzi uvedenými údajmi a úradnými hodnotami sa môžu vyskytnúť odchýlky.

[7]  https://www.mercedes-benz.com/de/eq/ueber-eq/eq-ready/