FILTROVAŤ

Druhá generácia náhonu 4MATIC pred 25 rokmi

  • Nový náhon Mercedes-Benz 4MATIC oslávil svoju premiéru v Triede E v roku 1997
  • Elektronicky riadený náhon na všetky kolesá druhej generácie pracuje permanentne
  • Svetová premiéra na AutoRAI v Amsterdame od 6. do 16. februára 1997
  • Úspešný náhon je dnes etablovaný vo všetkých triedach

Stuttgart. Pred 25 rokmi ponúkala inovatívna druhá generácia náhonu Mercedes-Benz 4MATIC ešte lepšie jazdné vlastnosti v zimnom období pri náročných podmienkach na vozovke. Namiesto použitia obvyklých uzávierok diferenciálov sa nový náhon 4MATIC spoliehal na systém elektronického riadenia trakcie 4ETS: automaticky sa aktivuje v momente, keď sa na klzkom povrchu pretočí aspoň jedno koleso. Systém v takom prípade zvýši brzdový tlak na danom kolese, a to až do takej miery, kým sa nebude točiť v stanovenom pomere k ostatným kolesám. V súčasnosti je stály náhon na všetky kolesá etablovaný vo všetkých triedach programu osobných vozidiel od značky Mercedes-Benz od plnoelektrickej EQA 300 4MATIC (kombinovaná spotreba elektriny: 17,4 kWh/100 km, kombinované emisie CO2: 0 g/km) až po nový Mercedes-AMG SL 63 4MATIC+ (kombinovaná spotreba paliva 12,7 – 11,8 l/100 km, kombinované emisie CO2 288 – 268 g/km).

Táto významne zdokonalená generácia náhonu na všetky kolesá debutuje pred 25 rokmi v Triede E konštrukčného radu 210 v modeloch E 280 4MATIC a E 320 4MATIC. Oba modely sú vybavené motormi V6 novovyvinutého konštrukčného radu M 112 s trojventilovou technikou a dvojitým zapaľovaním. Svetovej verejnosti boli tieto vozidlá po prvýkrát predstavené od 6. do 16. februára 1997 na autosalóne AutoRAI v Amsterdame. Hneď po tejto premiére bol k dispozícii model E 280 4MATIC a v júni 1997 nasleduje uvedenie na trh variantu s väčším objemom.

Nový náhon 4MATIC nie je prvým náhonom na všetky kolesá od značky Mercedes-Benz. Pred 25 rokmi však určoval štandardy komfortných jazdných vlastností osobných motorových vozidiel aj pri náročných podmienkach, ako napríklad zimných podmienkach na vozovke s ľadom a snehom. Vo svojom vydaní z júla 1997 píše odborný časopis „auto motor und sport“ o „prakticky dokonalej jazdnej stabilite spojenej s bezkonkurenčnou trakciou na klzkom povrchu“. V porovnaní s prvým náhonom 4MATIC, ktorý je predstavený v roku 1985 v konštrukčnom rade 124 vyššej strednej triedy a „ktorý zasiahol až vtedy, keď bola vozovka citeľne klzká“, článok pozitívne vyzdvihuje stratégiu stáleho náhonu na všetky kolesá. Náhon však nie je určený len pre kritické podmienky na vozovke, ale zásadne zlepšuje jazdné vlastnosti aj v dynamických situáciách. V prospekte k sedanu konštrukčného radu 210 sa o novom náhone 4MATIC píše: „Stály náhon na všetky kolesá sa stará [...] o vynikajúcu trakciu a jazdnú stabilitu pri zrýchľovaní a najmä v zákrutách.“ Výsledok: „Jednoduchá ovládateľnosť, aktívna bezpečnosť jazdy, dynamika na najvyššej úrovni a maximálny pôžitok z jazdy."

Tradícia náhonu na všetky kolesá od značky Mercedes-Benz

História vozidiel Mercedes-Benz s náhonom na všetky kolesá siaha až do začiatku 20. storočia. Paul Daimler, vtedajší technický riaditeľ rakúskej spoločnosti Daimler-Motoren-Gesellschaft vo Wiener Neustadte, kladie základy konštrukcie s náhonom na všetky kolesá v roku 1903 [...],“ ako sa spätne píše v novinách „Illustrirte Zeitung“ v roku 1917. Po prvých vozidlách pre rakúsku a pruskú armádu v rokoch 1905 až 1907 vyrába spoločnosť Daimler-Motoren-Gesellschaft v roku 1907 vôbec prvé osobné motorové vozidlo s náhonom a riadením na všetky kolesá s názvom „Dernburg-Wagen“, ktoré je v roku 1908 dodané do kolónie Nemecká juhozápadná Afrika. Aj v spoločnosti Benz & Cie. vznikajú v tomto čase rôzne prototypy vozidiel s náhonom na všetky kolesá. Terénne vozidlo VRL, ktoré je vyrobené len ako jedinečný kus okolo roku 1920, sa považuje za prvý automobil značky Benz s náhonom na všetky kolesá pripravený na uvedenie na trh.

Po zlúčení do vtedajšej spoločnosti Daimler-Benz AG v roku 1926 vznikajú vozidlá s náhonom na všetky kolesá značky Mercedes-Benz vhodné aj na vojenské použitie. Patria medzi ne vozidlá konštrukčného radu W 136, konkrétne typy 170 VG (s náhonom na všetky kolesá) a 170 VL (s náhonom a riadením na všetky kolesá). Mercedes-Benz G5 (W 152) s náhonom na všetky kolesá a zapínateľným riadením na všetky kolesá predstavený v roku 1938 sa okrem iného osvedčilo aj ako pohotovostné vozidlo pre horskú záchrannú službu v Berchtesgadene, ktorá tento typ používa až do 50. rokov minulého storočia.

Úspešný príbeh osobných a úžitkových vozidiel s náhonom na všetky kolesá na civilné použitie skutočne naberá na obrátkach po druhej svetovej vojne. Prvým vrcholom je „univerzálne motorové zariadenie“, Unimog, predstavené verejnosti v roku 1948. Toto všestranné vozidlo s náhonom na všetky kolesá sa dodnes presadzuje v mnohých oblastiach použitia. Prvým povojnovým nákladným motorovým vozidlom Mercedes-Benz s náhonom na všetky kolesá je LA 3500 z roku 1950. Inovatívny poľnohospodársky traktor MBtrac nasleduje v roku 1972, teda pred 50 rokmi.

Aj v roku 1972 sa začína vývoj nestarnúceho klasického vozidla s náhonom na všetky kolesá značky par excellence – Mercedes-Benz Triedy G. V roku 1979 prichádzajú na trh prvé typy z rodiny terénnych vozidiel. Vozidlá vyrába v Grazi spoločnosť Geländefahrzeug Gesellschaft mbH, spoločný podnik vtedajších spoločností Daimler-Benz AG a Steyr-Daimler-Puch.

Už prvá generácia náhonu 4MATIC je míľnikom vo vývoji podvozkov v Mercedes-Benz. Predstavená bola v septembri 1985 vo Frankfurte nad Mohanom na Medzinárodnom automobilovom veľtrhu (IAA). Automaticky pripájaný náhon na všetky kolesá debutuje v sedanoch a kombi konštrukčného radu 124 so šesťvalcovými motormi, v modeloch 260 E 4MATIC a 300 E 4MATIC. Tieto varianty s náhonom na všetky kolesá neskoršej prvej Triedy E sú expedované od roku 1987. Dovtedy sa ponuka modelov rozšírila o modely 300 D 4MATIC a 300 D Turbo 4MATIC. 4MATIC je technicky najkomplexnejší systém „Koncepcie dynamiky jazdy Mercedes-Benz“ predstavenej v roku 1985, ktorý zahŕňa aj automatický zverný diferenciál (ASD) a reguláciu preklzávania hnacích kolies (ASR).

Vozidlá predstavené pred 25 rokmi s druhou generáciou náhonu 4MATIC sa vyvíjajú a vyrábajú v spolupráci so spoločnosťou Steyr-Daimler-Puch Fahrzeugtechnik AG & Co. KG (SFT) v Grazi. Rozsah výroby v SFT zahŕňa prispôsobenie holej karosérie, lakovanie technológiou vodou riediteľných lakov, ako aj kompletnú montáž vozidla. Holú karosériu, motor, prevodovku, zadnú nápravu a vybavenie interiéru dodáva značka Mercedes-Benz, zatiaľ čo komponenty špecifické pre náhon na všetky kolesá pochádzajú od SFT. 

Na fotografiách:
1/ V roku 1997 oslávil nový náhon 4MATIC svoju premiéru vo vozidle Mercedes-Benz Triedy E konštrukčného radu 210. E 430 4MATIC sedan: detailný pohľad na pravú stranu veka batožinového priestoru s logom 4MATIC z roku 1999. (označenie fotografie archívu Mercedes-Benz Classic: A99F2363)

2/ V roku 1997 oslávil nový náhon 4MATIC svoju premiéru vo vozidle Mercedes-Benz Triedy E konštrukčného radu 210. E 280 4MATIC kombi: detailný pohľad na pravú stranu veka batožinového priestoru s logom 4MATIC z roku 1999. (označenie fotografie archívu Mercedes-Benz Classic: A99F2390)

3/ V roku 1997 oslávil nový náhon 4MATIC svoju premiéru vo vozidle Mercedes-Benz Triedy E konštrukčného radu 210. Mercedes-Benz E 320 4MATIC sedan: záber z jazdy v snehu odzadu zľava z roku 1997. (označenie fotografie archívu Mercedes-Benz Classic: A97F3)

4/ V roku 1997 oslávil nový náhon 4MATIC svoju premiéru vo vozidle Mercedes-Benz Triedy E konštrukčného radu 210. Mercedes-Benz E 280 4MATIC kombi: záber z jazdy v snehu odzadu sprava z roku 1997. (označenie fotografie archívu Mercedes-Benz Classic: A97F29)

5/ V roku 1997 oslávil nový náhon 4MATIC svoju premiéru vo vozidle Mercedes-Benz Triedy E konštrukčného radu 210. Mercedes-Benz E 320 4MATIC sedan: záber z jazdy v snehu spredu z roku 1997. (označenie fotografie archívu Mercedes-Benz Classic: A97F44)

6/ V roku 1997 oslávil nový náhon 4MATIC svoju premiéru vo vozidle Mercedes-Benz Triedy E konštrukčného radu 210. Priehľadná ilustrácia hnacieho ústrojenstva s motorom, prevodovkou a prenosom sily na prednú a zadnú nápravu sedanu konštrukčného radu 210 z roku 1997. (označenie fotografie archívu Mercedes-Benz Classic: A96F5770)

7/ V roku 1997 oslávil nový náhon 4MATIC svoju premiéru vo vozidle Mercedes-Benz Triedy E konštrukčného radu 210. Priehľadná ilustrácia hnacieho ústrojenstva s motorom, prevodovkou a prenosom sily na prednú a zadnú nápravu sedanu konštrukčného radu 210 z roku 1997. (označenie fotografie archívu Mercedes-Benz Classic: B97F288)

8/ V roku 1997 oslávil nový náhon 4MATIC svoju premiéru vo vozidle Mercedes-Benz Triedy E konštrukčného radu 210. Priehľadný nákres hnacieho ústrojenstva s motorom, prevodovkou a prenosom sily na prednú a zadnú nápravu sedanu konštrukčného radu 210 z roku 1997. (označenie fotografie archívu Mercedes-Benz Classic: C96F5940)

9/ V roku 1997 oslávil nový náhon 4MATIC svoju premiéru vo vozidle Mercedes-Benz Triedy E konštrukčného radu 210. K tradícii náhonu na všetky kolesá od značky Mercedes-Benz patrí aj osobné motorové vozidlo Daimler-Kolonial s náhonom a riadením na všetky kolesá, takzvaný „Dernburg-Wagen“. Vyrobené bolo v roku 1907 a expedované v roku 1908. Fotografia exteriéru spredu zľava z roku 1908. (označenie fotografie archívu Mercedes-Benz Classic: 2000M261)

10/ V roku 1997 oslávil nový náhon 4MATIC svoju premiéru vo vozidle Mercedes-Benz Triedy E konštrukčného radu 210. K tradícii náhonu na všetky kolesá od značky Mercedes-Benz patrí aj osobné motorové vozidlo Daimler-Kolonial s náhonom a riadením na všetky kolesá, takzvaný „Dernburg-Wagen“. Vyrobené bolo v roku 1907 a expedované v roku 1908. V roku 2006 bolo vozidlo Dernburg-Wagen v spoločnosti reprodukované v mierke 1:4 ako detailný model. Miniatúra oslavuje svoju premiéru v roku 2007 pri príležitosti výročia „100 rokov osobných motorových vozidiel s náhonom na všetky kolesá“. Predstavuje sa na výstave North American International Auto Show (NAIAS) v Detroite v januári 2007. (označenie fotografie archívu Mercedes-Benz Classic: 06C5207_01)

11 / V roku 1997 oslávil nový náhon 4MATIC svoju premiéru vo vozidle Mercedes-Benz Triedy E konštrukčného radu 210. K tradícii náhonu na všetky kolesá od značky Mercedes-Benz patrí Mercedes-Benz G5 (W 152). Záber z jazdy ľahkého bezdverového vojenského vozidla v teréne zľava. (označenie fotografie archívu Mercedes-Benz Classic: 31716)

12/ V roku 1997 oslávil nový náhon 4MATIC svoju premiéru vo vozidle Mercedes-Benz Triedy E konštrukčného radu 210. K tradícii náhonu na všetky kolesá od značky Mercedes-Benz patrí Mercedes-Benz G5 (W 152). Štúdiový záber podvozku s náhonom a riadením na všetky kolesá zhora. (označenie fotografie archívu Mercedes-Benz Classic: U7418)

13/ V roku 1997 oslávil nový náhon 4MATIC svoju premiéru vo vozidle Mercedes-Benz Triedy E konštrukčného radu 210. K tradícii náhonu na všetky kolesá od značky Mercedes-Benz patrí Trieda G vyrábaná od roku 1979. Záber z jazdy po snehu modelu 280 GE kombi s dlhým rázvorom kolies z roku 1981 spredu zľava. (označenie fotografie archívu Mercedes-Benz Classic: 81F242)

14/ Prvý náhon na všetky kolesá od značky Mercedes-Benz bol predstavený v roku 1985 pod názvom 4MATIC vo vyššej strednej triede konštrukčného radu 124. Záber z jazdy po snehu modelu Mercedes-Benz 300 E 4MATIC odzadu zľava z roku 1986. V roku 1997 oslávil nový náhon 4MATIC svoju premiéru vo vozidle Mercedes-Benz Triedy E konštrukčného radu 210. (označenie fotografie archívu Mercedes-Benz Classic: 86F10)